Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Vitamin A: Kdy nám chybí a jak ho doplnit

Vidíte špatně za šera? Zhoršil se vám zrak? Máte suchou a nezdravě vypadající kůži? Pak máte pravděpodobně nedostatek vitamínu A. Jaké potraviny vitamín A obsahují? Jak ho nejlépe doplnit? Jaké zdravotní potíže hrozí při předávkování vitamínem A?

04. 03. 2011 | Dana Karpíšková

Ve zkratce:

Skupina látek souhrnně označovaných jako vitamin A obsahuje především retinol (vitamin A1, čistá forma) a beta-karoten (provitamin A). Vitamin A se nachází v mnoha přírodních zdrojích – potraviny živočišného (játra, mléčné výrobky, vejce) a rostlinného původu (zelenina, ovoce). Nedostatek vitaminu A způsobuje mj. šeroslepost, rohovatění kůže i sliznic.

Vitamin A známe většinou ve formě provitaminu – tzv. karoten. Už odmalička nás doma i ve škole upozorňovali na to, že pokud nebudeme jíst mrkev, s naším zrakem to nedopadne dobře. Skupina látek, které patří k souhrnnému názvu vitamin A, je však podstatně širší. Karoten či beta-karoten zná každý, kolik toho ale víme o nejaktivnější látce mezi vitaminy A – retinolu? Proč musíme být při užívání čistého vitaminu A obezřetní?

„Vitamin A v čisté formě (zejména retinol) může způsobit při předávkování velké zdravotní potíže, existují i případy smrtelných otrav.“

Vitamin A patří mezi vitaminy rozpustné v tucích a jde o skupinu látek, z nichž nejdůležitější je retinol (vitamin A1) a karoten (provitamin A). Zatímco retinol najdeme výhradně v potravinách zvířecího původu a má největší vitaminovou aktivitu, karoteny (např. beta-karoten) jsou obsaženy především v rostlinách (zelenině a ovoci) a dosahují oproti retinolu poloviční účinnosti. Vitamin A působí nejlépe společně s vitaminy B, C, D, E a z minerálních látek ovlivňují pozitivně vstřebávání vitaminu A vápník, fosfor, zinek a selen.

Nazeleno doporučuje

    – Vitamín B

    – Zázvor

    – Hlíva ústřičná

    – Beta karoten

    – Zdravý jídelníček

Přírodní zdroje vitaminu A

Mezi nejdůležitější přírodní zdroje vitaminu A patří játra, dále rybí tuk a tučné ryby (např. treska), vejcemléčné produkty (především plnotučné). Nejvíce beta-karotenu obsahují vedle mrkve také sladké brambory, kedlubnové listy a nať, kapusta, špenát a petržel, sušené meruňky, žluté a oranžové melouny či dýně. Různé množství beta-karotenu je přítomno prakticky v každém běžném ovoci nebo zelenině, které je „barevné“, a také v dovážených exotických druzích.

Tabulka: Obsah vitaminu A v potravinách

Potravina (100 g)
Vitamin A (m.j.)*
Játra hovězí
42 583
Játra vepřová
13 774
Smetana 33 % tuku
1380
Tavený smetanový sýr
1090
Vejce čerstvá
534
Vejce sušená
2400
Mrkev
6400
Špenát
6594
Meruňky
2344
Meruňky sušené
8550
Šípky sušené
10 440
* m.j. – mezinárodní jednotka (odpovídá 0,3 mg retinolu). Zdroj: Vaříme zdravě, chutně a hospodárně. Avicenum, zdravotnické nakladatelství

Pokud běžný jídelníček obsahuje různé druhy potravin bohatých na vitamin A, zejména mléčné výrobky a výše uvedené druhy zeleniny i ovoce, a příležitostně jsou zařazena např. játra, není třeba vitamin A doplňovat, ani se obávat možného předávkování. V některých případech je dobré vitamin A užívat v podobě léků a potravinových doplňků (kapsle, tobolky či olejové kapky). K takovým případům může patřit např. dlouhodobé užívání léků na snižování hladiny cholesterolu, kdy dochází k poklesu vstřebávání vitaminu A.

Blahodárné účinky vitaminu A na lidský organizmus

Vitamin A má obdobně jako ostatní skupiny vitaminů pozitivní vliv na naše zdraví. Především zlepšuje vidění za šera a pomáhá při léčení očních potíží, podporuje růst a správný vývoj sliznic i kostí. Beta-karoten patří mezi důležité antioxidanty, omezuje tedy v lidském těle působení volných radikálů, které se podílejí na stárnutí organizmu a jejich působení je spojeno s nežádoucími změnami v buněčných strukturách.

Vitamín A pomáhá k lepšímu zraku a posiluje imunitní systém
Vitamín A pomáhá k lepšímu zraku a posiluje imunitní systém

Vitamin A také zkracuje trvání nemocí a pozitivně ovlivňuje imunitní systém. Udržuje zdravou kůži, vlasy i zuby. Vitamin A lze aplikovat zevně na nejrůznější kožní problémy (akné, stařecké skvrny, jizvy). Podporuje významně reprodukční funkce, zvyšuje potenci a zajišťuje zdravý pohlavní vývoj. Své místo má i při léčbě zvýšené činnosti štítné žlázy nebo nemocí dýchacích cest.

Jak se projevuje nedostatek vitaminu A?

Při dlouhodobém nedostatku vitaminu A může dojít především ke snížené schopnosti vidět za šera (tj. šerosleposti) a dalším postižením zraku (např. poškození rohovky). Suchá a nezdravě vypadající kůže rovněž ukazuje na nedostatek tohoto vitaminu. Sklon k zánětům a snížení imunity či zpomalený růst dětí i takové projevy může mít hypovitaminóza A (nedostatek vitaminu A). Nutno dodat, že takové obtíže mají především obyvatelé zemí s nedostatečným přísunem kvalitních potravin, kam Česká republika nepatří.

Rizika vitaminů

Nedostatek (avitaminóza, hypovitaminóza):

  • Vitamin A – šeroslepost
  • Vitamin D – křivice (nedostatek vápníku a fosforu)
  • Vitamin E – poruchy vstřebáváni tuků
  • Vitamin K – krvácení

Přebytek (hypervitaminóza):

  • Vitamin A – toxický, nebezpečí v těhotenství
  • Vitamin D – toxický, ukládání vápníku a fosforu
  • Vitamin E – málo toxický, zhoršuje vstřebávání vitaminu K
  • Vitamin K – toxický jen syntetický vitamin K (umělý)

Rizika spojená s předávkováním vitamínu A

Vitamin A je jedním z mála vitaminů, u kterých může dojít k předávkování, resp. k přijetí nadbytečného množství vitaminu. To platí zejména o čisté formě vitaminu A, beta-karoten je z tohoto pohledu bezpečnější. Toxické účinky se projevují jednak při jednorázovém požití potravin s velkým obsahem vitaminu A (jater velkých zvířat) či lékové formy ve velmi vysoké dávce, jednak při dlouhodobém užívání vysokých dávek bez doporučené pauzy (2 - 7denní přestávky).

Nebezpečné je rovněž to, když nadbytek vitaminu A přijímají těhotné ženy. Může totiž dojít k poškození plodu (např. nervový systém), neúměrně se zvyšuje riziko vývojových vad (např. vývoj končetin). Omezení jsou na místě i u kojenců a malých dětí. Zatímco dostatečné množství vitaminu A zajišťuje zdravý růst, vysoké dávky ohrožují zejména děti v kojeneckém věku, tady i hrneček převařené mrkvové šťávy obsahuje mnohonásobně vyšší dávku vitaminu A, než je vhodné kojenci podat.

Vitamín A můžete doplnit ve formě kapslí
Vitamín A můžete doplnit ve formě kapslí

Obecně může při předávkování dojít k mnoha potížím. Nejvýraznější z nich jsou vypadávání vlasů, zvracení, průjem, zhoršené vidění, velmi suchá kůže (olupování kůže), bolesti kloubů a hlavy. V tuzemských podmínkách není třeba se příliš děsit. Potíže by mohlo způsobit např. každodenní požívání jater, vypití několika litrů mrkvové šťávy denně apod. Do smrtelného nebezpečí se dostávají např. účastníci polárních výprav, kteří zkonzumují játra ledních medvědů, v takovém případě může dojít i k úmrtí.

Retinol i beta-karoten v kosmetickém průmyslu

Schopnost vitaminu A ovlivňovat pozitivně stav kůže využívá bohatě kosmetický i farmaceutický průmysl. Zvýšená dávka beta-karotenu zbarvuje kůži do oranžova, a tohoto efektu využívají zejména produkty určené k podpoře opalování. Více o účincích beta-karotenu při opalování naleznete v článku Přispívá beta karoten ke snadnějšímu a zdravějšímu opálení. S retinolem se můžete setkat zejména v krémech na zpevnění pokožky a vyhlazování vrásek.

Tagy: Bio, Přírodní kosmetika, Zdravá výživa, Alternativní medicína, Biopotraviny

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií