Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Omega 3 mastné kyseliny: Zázrak na počkání?

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny – toto slovní spojení se na nás hrne z nejrůznějších reklam. Co to ale jsou Omega 3 nenasycené mastné kyseliny? Proč jsou důležité pro lidské zdraví? Jaké choroby způsobuje jejich nedostatek? V jakých potravinách Omega 3 kyseliny hledat?

18. 03. 2010 | Dáša Kmošťáková

Ve zkratce:

O Omega 3 nenasycených mastných kyselinách slyšel bezesporu každý z nás. Říká se o nich, že jsou pro zdraví nezbytné a fungují jako prevence nejrůznějších civilizačních chorob. Najdeme je převážně v rybím mase a tuku. Vyskytují se ale i v rostlinných semenech. Jak si zajistit dostatečný přísun Omega 3 kyselin?

Vědci se o Omega 3 nenasycené mastné kyseliny (neboli od našich babiček starý známý rybí tuk) začali zajímat, až když si všimli, že Grónští Inuité (Eskymáci) jen velmi vzácně trpí revmatiodní artritidou (zánětlivým onemocněním kloubů a chrupavek) a srdečními a cévními chorobami, přestože je jejich strava velice mastná – plná tuleního, rybího a velrybího tuku. Po určité době zkoumání zjistili, že všechny tyto potraviny mají vysoký obsah nenasycených mastných kyselin.

„Omega 3 nenasycené mastné kyseliny snižují hladinu cholesterolu v krvi.“

První ucelené poznatky o vlivu nenasycených mastných kyselin na kardiovaskulární systém byly k dispozici v roce 1956. Dnes vědci doporučují konzumovat minimálně dvakrát v týdnu mořské ryby, abychom našemu tělu zajistili dostatečný přísun Omega 3 kyselin. Pokud někdo ryby vážně nemusí, lze Omegu 3 pravidelně užívat i ve formě speciálně vytvořených kapslí, jež se dají zakoupit v nejrůznějších e-shopech a v lékárnách. Při nákupu těchto kapslí je důležité vědět, jaký druh oleje kapsle obsahují. Za nejúčinější se považuje olej živočišný z mořských tučných ryb.

Zdravé potraviny na Nazeleno.cz

   – Máslo nebo margarín? Vyznejte se v tucích!

   – Čokoláda a její pozitivní vliv na zdraví

   – Sestavte si ideální jídelníček

   – Sója: Je zdravá nebo škodí?

   – Nejčastější stravovací zlozvyky

Jak Omega 3 nenasycené mastné kyseliny pomáhají?

Omega 3 kyseliny jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Tělo si je neumí vyrobit samo, takže je musí získávat z potravy nebo z potravinových doplňků. Tyto esenciální mastné kyseliny působí preventivně při projevech onemocnění srdce a cév – snižují riziko infarktu, mozkové mrtvice, potlačují zánětlivé procesy v těle, snižují riziko nádorových onemocnění a hladinu cholesterolu v krvi a tím brání ucpávání cév a výskytu vysokého krevního tlaku. Zlepšují psychický stav, paměť a imunitu. Působí jako krevní antioxidant. Podporují usazování vápníku v kostech, takže je velmi vhodné podávat rybí tuk i dětem, jejichž tělo je ve vývoji.

Ve zralém věku Omega 3 účinně pomáhá při překonávání psychických obtíží spojených se stresovými situacemi, předchází výskytu Alzheimerovy choroby a dalších stavů předčasné senility. Pomáhají bojovat s astmatem, bušením srdce, dnou, depresemi, schizofrenií, různými kožními onemocněními (ekzémy, lupénka), s menstruačními problémy a potížemi s prostatou, s onemocněním střev a s mnoha dalšími nejen civilizačními zdravotními obtížemi.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny lze přijímat i z kapslí
Omega 3 nenasycené mastné kyseliny lze přijímat i z kapslí

Kde hledat Omega 3 kyseliny?

Omega 3 kyseliny mohou být jak živočišného, tak rostlinného původu. Omega 3 kyseliny živočišného původu jsou EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová), které se v hojné míře nacházejí v rybách chladných vod (například v lososech, makrelách, v čerstvém tuňáku - konzervovaný nemá v sobě již tolik prospěšných látek, v čerstvých nebo konzervovaných sardinkách a v tresčích játrech.

Omega 3 kyselinou rostlinného původu je ALA (kyselina alfa – linolenová). Najdeme ji v oleji z lněného semínka, v řepkovém a sojovém oleji, v tmavé listové zelenině a v dýňových semínkách. Omega 3 jsou obsaženy i v naší zcela primární potravě – v mateřském mléce, kde tvoří celých 57 % všech tuků. Hladina tuků je ale samozřejmě proměnlivá v závislosti na stravě matky a značnou část potřebné denní energie dítě získá až ke konci kojení, kdy saje tzv. „zadní mléko“.

V tomto výčtu nesmíme opomenout esenciální mastnou kyselinu Omega 6, tzv. kyselinu linolenovou (LA), kterou si rovněž tělo nedokáže samo a která je stejně jako Omega 3 nezbytná při zdravém růstu. Také tato kyselina je rostlinného původu. V potravě běžného Evropana je kyseliny Omega 6 nedostatek.

Několik čísel k civilizačním chorobám

  • Více než 50 % všech úmrtí v České republice má na svědomí onemocnění srdce a cév.
  • Více než 60 % lidí má zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, což je jedním z nejrizikovějších faktorů vzniku srdeční příhody a mozkové mrtvice.
  • Téměř 80 000 lidí trpí Alzheimerovou chorobou.

Nejúčinnější Omega 3 mastné kyseliny

EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová) jsou nejúčinější formy omega 3 nenasycených mastných kyselin. Jsou to esenciální (nezbytné) kyseliny, jež lidský organismus neumí vyrobit, a proto je musí získávat z potravin či potravinových doplňků. Kyselina dokosahexaenová je základním strukturním prvkem stěn nervových buněk, tudíž její přísun je nezbytný pro stavbu celé nervové soustavy.

Velmi vhodné je dbát na to, aby se dostatek této kyseliny nacházel v potravě těhotných žen (hlavně v posledních měsících těhotenství) a v potravě žen, jež kojí, protože právě v tomto období dochází u dětí k rychlému nárůstu nervové tkáně a odstartování všech funkcí vyšší nervové soustavy. Nedostatek kyseliny dokosahexaenové může tento vývoj omezit nebo dokonce i vážně narušit a naopak dostatek této kyseliny v raných obdobích vývoje člověka může předcházet řadě mozkových dysfunkcí (dyslexie, dysgrafie, hyperaktivita atd.)

EPA také pomáhá v těle nastolit rovnováhu při alergických onemocněních, astmatu, atopickém ekzému, při autoimunitních chorobách jako je Crohnova nemoc, lupénka. Tuto kyselinu najdeme v rybím mase nebo oleji.

Zdrojem Omega 3 nenasycených mastných kyselin je rybí maso
Zdrojem Omega 3 nenasycených mastných kyselin je rybí maso

Kdy se Omega 3 kyselinám raději vyhnout

A jak už to tak bývá, i zde platí všeobecně známé pravidlo: Všeho moc škodí. Tudíž byste neměli užívat více jak 6 000 mg. rybího tuku denně, protože nadbytek této látky v těle může narušovat srážlivost krve. Pokud trpíte zvýšenou krvácivostí či máte předepsány léky ředící krev (aspirin), poraďte se před užitím Omega 3 raději s lékařem. U cukrovkářů by měla být maximální denní dávka rybího tuku 2 000 mg., protože větší dávky mohou zvýšit hladinu cukru v krvi. Omegu 3 by neměli užívat lidé, kteří trpí alergií na ryby. Možnými vedlejšími účinky mohou být plynatost, říhání, nevolnost, průjem – záleží však na druhu užívaného tuku.

Související články

Tagy: Bio, Zdravá výživa, Alternativní medicína, Biopotraviny

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií