Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Nejčastější stravovací zlozvyky, které vás ničí

Co vaše tělo ničí? Je stravování ve fast foodech opravdu normální, nebo si koledujete o průšvih? Co způsobuje ve vašem těle cukr? A kolik si ho můžete beztrestně dopřát? Myslíte na správné stravování? Pak se určitě vyvarujte nejčastějším zlozvykům, které uvádíme v článku.

26. 08. 2008 | Lucka Kaloudová

Ve zkratce:

Co tělu jen škodí a nijak neprospívá? A jak tělu dopomoci k lepšímu zdravotnímu i fyzickému stavu? Myslete na zdravé stravování a vyhýbejte se rychlým občerstvením i cukrovinkám. Jezte pravidelně a často!

Některé věci dělají lidé už ze zvyku, aniž by si uvědomovali, jak své tělesné schránce ubližují. Jisté je, že tělu škodí cigarety a neprospívá mu ani nepřiměřené množství alkoholu či kofeinu, nebo naopak nedostatek pohybu. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, jak tělo trpí některými vašimi špatnými stravovacími návyky, které považujete za zcela běžné a normální?

„V České republice mají smažené výrobky nejvyšší obsah škodlivých trans-tuků.“


Stravování ve fast foodech je moderní a praktickou záležitostí?

Je velice jednoduché a rychlé doběhnout na oběd přes ulici do rychlého občerstvení. Praktičnost takového řešení je však na úkor kvality jídla. Nejen pracovně vytížení lidé považují stravování ve fast foodech za moderní a zcela běžnou záležitost. Někdy se ale v takovém podniku rozhlédněte, kolik tam sedí rodičů s malými dětmi. A pak se také podívejte, jak tyto děti vypadají. Je neoddiskutovatelné, že jídlo, které si zde objednáte, není zdravé ani tělu prospěšné.

 
Pravidelné stravování ve fast foodech může být v některých zemích nebezpečnější než jinde

Jídlo prodávané v řetězcích rychlého občerstvení České republiky, Maďarska, Bulharska a Polska je navíc podle Steena Stendera z univerzity v Kodani nejvíce v rozporu se zásadami zdravého stravování. V těchto zemích mají smažené výrobky nejvyšší obsah škodlivých trans-tuků. Velký rozdíl je tedy nejen mezi kvalitou jídel v různých řetězcích, ale především mezi kvalitou jídla prodávaného ve stejném řetězci v různých částech naší zeměkoule. Je ovšem pozoruhodné, skoro až zarážející, že podle zmíněného výzkumu jsou narozdíl od České republiky mnohonásobně zdravější jídla i v Indii nebo v Rusku.

 

3 nejčastější zlozvyky, které vás ničí

1) Slabost pro fast foody
2) Příjem nadměrného množství sacharidů
3) Hladovění před další porcí jídla

Právě Steen Stender, který svůj výzkum zaměřil především na hranolky a kuřecí nuggety, se výrazně zasadil o zdravější smažení v největších řetězcích rychlého občerstvení. Nejen u nás dobře známý McDonald´s nebo KFC používají ve světě ke smažení zdraví méně nebezpečné nasycené tuky. Výrobky smaží na oleji, který neobsahuje trans-tuky, jež se podílejí na ucpávání cév. I přes toto opatření by však pro vás měla být návštěva fast foodu zcela výjimečnou situací.

Sladkosti opravdu vynechávejte

Je dost možné, že právě vy byste sladké dobroty k životu vůbec nepotřebovali. Potom jste šťastný člověk. Většinu z vás ale jistě čas od času „honí mlsná“ a musí si dopřát čokoládu, zmrzlinu, zákusek, dort nebo něco jiného, co je zrovna po ruce. Cukrovinky však obsahují záludnou sacharózu neboli cukr. Množství přijímaného cukru by přitom mělo záviset na naší fyzické aktivitě.


Cukr tělu neprospívá. Omezte ho na minimum.

Sacharóza se používá jako nejběžnější sladidlo. V těle se dále štěpí na glukózu a fruktózu. Sacharóza neobsahuje žádné látky, které by byly pro organismus užitečné, je ovšem vydatným zdrojem energie. V těle se zpracováním jednoho gramu sacharózy uvolní téměř sedmnáct kilojoulů energie. Nadměrná konzumace cukru může být příčinou mnoha zdravotních problémů. Jeho dlouhodobá vyšší spotřeba může vést nejen k obezitě, ale také výrazně zvyšuje hladinu glukózy v krevní plazmě a má vliv na sekreci inzulínu. Dále poškozuje zubní sklovinu a podporuje vznik zubního kazu.

Spotřebu sacharózy byste měli především přizpůsobit vašemu životnímu stylu. Sportovci cukr v těle v podstatě potřebují, protože mají při svém tréninku obrovskou spotřebu energie, kterou nejlépe a nejrychleji doplní právě něčím sladkým. Aktivní lidé si rovněž mohou tu a tam bez výčitek dopřát kousek nějaké sladké dobroty na „obalení nervů“. Pokud ale máte sedavé zaměstnání a na pohyb vám nezbývá příliš času, omezte cukr na minimum. Na trhu se stále více prosazují výrobky light, které mají snížený obsah sacharózy. Tu v nich nahrazují umělá sladidla.

Zdravá dieta ano, hladovění ne

Chcete hubnout? Ať už si vyberete jakoukoliv „osvědčenou dietu“, nepřebírejte z ní omezení počtu jídel. Snižování velikosti porcí je v pořádku, ale rozhodně nesmí přerůst v omezování počtu denních dávek jídla. Naše tělo potřebuje potravu pravidelně. Dlouhé přestávky mezi jednotlivými jídly jsou jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak dosáhnout přesně opačného efektu. Pocit hladu vede obvykle k přejedení, a v dalším stádiu i k obezitě. Nedostane-li tělo včas potřebnou dávku potravy, dělá si zásoby na horší časy, kdy zase přijde chvíle hladovění. Právě tak vznikají tolik nežádoucí tukové zásoby. Kromě pravidelnosti kontrolujte také tempo, kterým jíte. Čím pomaleji, tím lépe. Tělo si potřebuje v klidu ujasnit, kdy už je žaludek zasycený, a to může trvat třeba i půl hodiny.

„Pocit hladu vede k přejídání a k obezitě.“

Hlad je pocit, který vzniká, když klesne hladina glykogenu v krvi. Organismus vykonává, ve snaze opět doplnit potřebnou hladinu glykogenu, proces v podobě přijímání potravy. Pocit hladu ovládá hypotalamus. Držte zdravé diety, ale nehladovějte. Na škodu není pouze občasný jednodenní půst, kterým přispějete k pročištění organismu. Nezapomínejte však na dostatečný pitný režim.


Hamburger raději nahraďte zdravější variantou. Zeleninový sandwich je správná volba.

Lidský organismus potřebuje výživné látky, jako jsou bílkoviny, tuky, sacharidy, vitamíny, minerály nebo voda. Celkové množství potřebné energie se liší podle věku a životního stylu jedince. U dospělého člověka je optimální příjem čtyři až šest tisíc kilojoulů denně. Naplánujte si svůj jídelníček a svůj příjem potravy alespoň do pěti dávek s pravidelnými intervaly.

Nezkracujte si život

Nezkracujte si vědomě svůj vlastní, už tak dost krátký, život. Přehodnoťte své nepříznivé stravovací návyky a ještě dnes můžete začít žít zdravěji. Život stojí za to, abyste si ho užili plnými doušky a k tomu je v první řadě zapotřebí, abyste byli zdraví.

Související články

Tagy: Potraviny, Zdraví, Zdravá výživa, Zdravá výživa, Bio, Zdravá výživa, Biopotraviny

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií