Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Jak si hlídat hladinu cholesterolu?

Cholesterol je určitý druh tuku. Věděli jste ale, že máme v těle „hodný“ cholesterol a „zlý“ cholesterol? Co způsobuje nadměrná hladina cholesterolu a jak docílit jejího opětovného snížení? Jak se chovat, aby se hladina cholesterolu nezvýšila? A co vynechat v jídelníčku?

11. 03. 2009 | Lucka Kaloudová

Ve zkratce:

Znáte svoji hladinu cholesterolu? A víte, které potraviny hladinu cholesterolu ve Vaší krvi zvyšují? A které ji naopak snižují? Určité množství cholesterolu tělo potřebuje pro správnou funkci, ale jak se zbavit toho přebytečného?

Cholesterol je lipid, tedy určitý druh tuku. V těle zastává hned několik důležitých funkcí. V podstatě rozeznáváme dva druhy cholesterolu, které dělíme podle místa výskytu na cholesterol v potravě a cholesterol v krvi.

„Při trávení tuků se na cholesterol váže rozpustná vláknina, která výrazně napomáhá jeho vyloučení z těla.“   

Cholesterol obsažený v krevním séru vzniká v játrech a je nepostradatelný při tvorbě určitých druhů hormonů, při stavbě buněčných membrán a při produkci žluči, která je zase zapotřebí při trávení tuků. Pokud se však cholesterol v krvi nahromadí, může způsobit nemalé problémy.

Nemusíte hledat všeléky. Tvorbu cholesterolu v játrech omezuje i česnek
Nemusíte hledat všeléky. Tvorbu cholesterolu v játrech omezuje i česnek

Hlídejte si cholesterol

Výrazně zvýšená hladina cholesterolu v krvi ohrožuje srdce. Okysličená krev proudí do srdce věnčitými tepnami. Na jejich stěnách se s přibývajícím věkem usazuje nejen cholesterol, ale také mastné kyseliny a další látky. To způsobuje kornatění a zužování cév neboli tolik obávanou aterosklerózu.

Zdravé ingredience na Nazeleno

   – 7 super-ingrediencí pro vaše zdraví

   – Glykemický index - rádce ke zhubnutí

   – Med jako lék

   – Olivy: zdravé, nekalorické, plné vitamínů

Ztvrdlé usazeniny na stěnách tepen jsou náchylné k drolení, proto kolem nich krevní buňky vytvářejí ochrannou sraženinu. Velká sraženina ale může tepnu úplně ucpat, a pokud se tak stane přímo ve věnčité tepně, dojde k srdečnímu infarktu. To, co jíte, částečně určuje, zda se ve vnitřní vrstvě stěny věnčitých tepen bude hromadit cholesterol a jiné tuky, či nikoliv.

Lipoproteiny

Stejně jako ostatní tuky, není ani cholesterol přímo rozpustný ve vodě ani v krvi. Cholesterol se váže na bílkovinu, která ho následně roznáší po těle. Existují dva hlavní druhy těchto komplexů roznášejících cholesterol: tzv. „zlý“ cholesterol (LDL) a „hodný“ cholesterol (HDL). HDL působí na přebytečný LDL cholesterol v tkáních a tepnách a odvádí ho do jater, kde se připravuje k vyloučení. Zatímco nadbytek LDL je pro srdce škodlivý, HDL se jej naopak snaží chránit. 

Jak bojovat proti vyšší hladině cholesterolu?

Nejdůležitějším a současně nejprospěšnějším opatřením v boji proti vysokému cholesterolu je zdravý životní styl. Především dieta a pohybová aktivita. Z pohybu upřednostňujeme aerobní cvičení - tedy běh, rychlou chůzi, plavání, jízdu na kole (vhodnou zimní alternativou k cykloturistice jsou hodiny spinningu).

Nejen na snižování hladiny cholesterolu, ale rovněž na vyrovnávání hodnot krevního cukru má nemalý podíl cenná rozpustná vláknina, která se v největší míře vyskytuje v luštěninách (především v sóji) a ovesných výrobcích. Při trávení tuků se rozpustná vláknina váže na cholesterol, který pak tělo vyloučí stolicí a nevstřebává se zpět do krve.

Ingredience, které v boji
proti cholesterolu pomáhají

  • celozrnný chléb, tmavé pečivo, cereálie bez přídavku cukru
  • celozrnné bezvaječné těstoviny
  • vařené brambory
  • zelenina, čerstvé ovoce a luštěniny
  • čiré vývary doplněné zeleninou a/nebo masem
  • libové maso (krůta, kuře, králík, ryby)
  • rybí saláty (bez majonézy, ve vlastní šťávě)
  • vaječné bílky
  • odstředěné nebo polotučné mléko, puding z odstředěného mléka sýry se sníženým obsahem tuku, sója (v podobě tofu a sójového mléka) 
  • rostlinné tuky, olivový olej, rostlinné oleje vhodné pro fritování
  • bílý jogurt, nízkotučné dressingy
  • neslazené stolní a minerální vody, nápoje bez cukru, nealkoholické pivo
  • šťávy z ovoce a zeleniny (pití tří sklenek pomerančového džusu denně zvyšuje hodnotu prospěšného HDL cholesterolu v krvi)
  • med, želé s nízkým obsahem cukru
  • bylinky a jednoduché koření, česnek, výtažek z kulatého artyčoku

Geny neovlivníte

Nikdo z nás nemůže ovlivnit svou genetickou výbavu. Pokud se v rodině zvýšené hladiny cholesterolu a ostatních tuků vyskytují, je dost možné, že i vy (přes striktní dodržování zdravého životního stylu) budete mít hodnoty krevních lipidů vyšší. Nemusíte věšet hlavu, určitě na tom budeme o mnoho lépe než ten, kdo se navíc ještě přejídá a nesportuje, proto bojujte!
Co Vám v boji proti vysokému cholesterolu nepomůže?

Vajíčka nejsou zrovna nejzdravější snídaní, ale čas od času si je dopřát můžete
Vajíčka nejsou zrovna nejzdravější snídaní, ale čas od času si je dopřát můžete

Vejce jsou sice bohatá na vitamin B, ale jejich žloutky obsahují velké množství cholesterolu. Nasycené mastné kyseliny se nacházejí v živočišných produktech (jako je máslo, sýry, mléko, smetana a maso) a v některých rostlinných olejích (např. v kokosovém a palmovém), proto tyto potraviny raději omezte.

Ingredience, které byste měli
v boji proti cholesterolu omezit

  • bílé pečivo, sladké pečivo, slazené cereálie (müsli, müsli tyčinky)
  • vaječné těstoviny
  • smažené brambory, hranolky, krokety
  • slazené kompoty a ovocné výrobky
  • tučné maso, vnitřnosti, uzeniny, paštiky, masové konzervy
  • vaječný žloutek a pokrmy z něj, rybí saláty s majonézou
  • plnotučné mléko, tučné jogurty, smetana, šlehačka, majonéza, tučné sýry
  • máslo, sádlo, škvarky, slanina, ztužené tuky, kokosový a palmový olej
  • slazené nealkoholické nápoje, ovocné džusy s přídavkem cukru
  • častá konzumace alkoholu (destiláty)
  • zahuštěné a smetanové polévky
  • instantní pokrmy, párky v rohlíku, hamburgery, chlebíčky s majonézou
  • dorty, bonbóny, sušenky, tyčinky, koláče, zmrzlina, cukr, ořechy
  • sůl, kořenící směsi

Pro srdce to nejlepší

Hlavním cílem jídelníčku pro zdravé srdce je snížení hladiny škodlivých LDL („zlého“ cholesterolu) v krvi a zvýšení hladiny prospěšných HDL („hodného“ cholesterolu). Pokud máte vysokou hladinu cholesterolu v krvi, můžete ji snížit již přechodem na zdravou stravu, a to až o jednu čtvrtinu. Právě taková část hraje při snižování rizika srdečních onemocnění klíčovou roli. Ať už víte svoji hladinu cholesterolu, nebo ne, myslete na svoje zdraví a na to, co jíte.

Související články

Tagy: Potraviny, Zdraví, Zdravá výživa, Zdravá výživa, Fitness a sport, Bio, Zdravá výživa, Alternativní medicína, Biopotraviny

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií