fbpx

Česká biopotravina roku 2008 – vyhlášení se blíží0

Už posedmé bude letos uděleno prestižní ocenění „Česká biopotravina roku“ a magazín Nazeleno.cz bude díky mediálnímu partnerství u toho. Co se na biopotravinách hodnotí? Proč nestačí pouze vzhled a chuť? Vítejte ve světě nejlepších ekologicky pěstovaných potravin!

Česká biopotravina roku - logo Ačkoliv zájem o biopotraviny roste, stále si mnoho lidí pod předponou bio- představí jen jakési „zrní“, případně drahé luxusní potraviny, které se do běžného jídelníčku moc nehodí. Jednou z akcí, které pomáhají změnit tento zakořeněný předsudek a zároveň podporují nejlepší české výrobce biopotravin, je soutěž Česká biopotravina roku. Prestižní ocenění udělované letos již posedmé si klade za cíl propagovat přírodní produkty a současně podpořit výrobce pečující jak o vysokou kvalitu, tak i o dobrou pověst svého výrobky i značky BIO.

„Biopotravina roku musí představovat naprostou špičku v chuti, vůni a kvalitě. Hodnotí se ale i marketingová strategie.“

Reklama

Co a jak se hodnotí?

Biopotraviny se liší od svých „klasických“ protějšků přirozeným způsobem pěstování a výroby, bez použití umělých pesticidů, hnojiv, barviv či příchutí (více zde). Jako odměnu za tento nelehký přístup získáme lepší chuťové i výživné vlastnosti. Výrobek nesoucí označení „Česká biopotravina roku“ musí proto představovat naprostou špičku v chuti, vůni a vzhledu. Tím ale podmínky pro umístění na předních příčkách nekončí. V porotě soutěže zasednou nejen vyhlášení šéfkuchaři, degustátoři a kapacity z oboru gastronomie, ale i odborníci z oblasti marketingu a zástupci médií. Proč? Vyrobit kvalitní potravinu sice znamená úspěch, v dnešní době to však nestačí. Konkurence je silná, a aby jí biovýrobky nepodlehly, musí přinést něco navíc. Tedy přitáhnout pozornost spotřebitele a ukázat svou kvalitu i navenek.

Tématický seriál Biopotraviny

   – Biopotraviny – základní informace

   – Podívejte se, jak vypadá česká biofarma

   – Biopivo a biolimonády

   – Biovíno

Hodnotí se proto 7 kritérií:

  • senzorické vlastnosti
  • inovativnost
  • receptura
  • vzhled a obal
  • místo původu
  • způsob výroby
  • marketingová strategie

Smyslem soutěže není jen hledání nejkvalitnějších biopotravin, ale i podpora těch výrobců, kteří se vydali na náročnou cestu spojenou se značkou BIO.

Jakákoliv potravina může být bio – vítěz 2004 – Biouherák. Foto: Nadace Partnerství
Jakákoliv potravina může být bio – vítěz 2004 – Biouherák. Foto: Nadace Partnerství

Pohled do historie

První ročník soutěže vyhlásila Nadace Partnerství a Svaz ekologických zemědělců PRO-BIO v roce 2002, vítězem se stal Bio Jablečný mošt vyráběný sdružením Tradice Bílých Karpat. Během sedmi let si soutěž získala značnou prestiž, zásadní zlom přišel v roce 2007, kdy akci převzala Potravinářská komora České republiky. O rostoucím významu soutěže svědčí i počet účastníků: V prvních letech se o titul ucházelo kolem dvaceti výrobků. Loňského ročníku se jich zúčastnilo již na 70. Proto vyhodnocuje porota kromě absolutního vítěze i nejlepší zástupce jednotlivých kategorií. Těch bude letos sedm.

Kategorie soutěže Česká biopotravina roku 2008

  • Mlýnské a pekárenské výrobky
  • Mléko a mléčné výrobky
  • Maso a výrobky z masa
  • Nápoje
  • Ovoce a zelenina
  • Pochutiny a ostatní potravinářské výrobky
  • Biovýrobky pro gastronomii

Prodejna Albio získala ocenění za nejlepší bioprodejnu. Foto: radio.cz
Prodejna Albio získala v minulosti ocenění za nejlepší bioprodejnu. Foto: radio.cz

Co je ve hře?

Na vítěze soutěže čeká zajímavá odměna: Kromě práva užívat označení „Česká biopotravina roku 2008“ získá značnou publicitu a vítězné výrobky představí časopisy zaměřené na životní styl. Soutěž tak pomůže nejen nejlepším výrobcům, ale pomáhá i propagaci biopotravin jako takových.

Loňským vítězem se stal Pošumavský bio med, podle organizátorů soutěže jediné české bio sladidlo. Kdo ho bude následovat letos? Výsledky budou vyhlášeny 25. března a vy se je dozvíte mimo jiné na stránkách magazínu Nazeleno.cz.

Autor: Redakce Nazeleno.cz