Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Partneři sekce

Biopotravina roku 2009: Vítězem je biodžem. Proč je výjimečný?

Reportáž! O titul Biopotravina roku se utkalo 39 výrobků. Prestižní ocenění si odnesl švestkový biodžem. Proč je vítězný biodžem tak výjimečný? Jaké další české biopotraviny byly v soutěži oceněny?

14. 04. 2010 | Martin Archalous

Ve zkratce:

Biopotravinou roku 2009 se stal švestkový biodžem od společnosti Heliavita. Porota ocenila nejen špičkovou kvalitu produktu, ale i obchodní přístup, který je ukázkou úspěšné spolupráce českých firem v oboru BIO. Jaké další české biopotraviny byly v soutěži oceněny?

Cenu „Biopotravina roku“ udělovala již osmý rok Potravinářská komora České republiky společně s PRO-BIO Svazem ekologických zemědělců. Soutěž získala během osmi let své existence značnou prestiž a o její výsledky se zajímají jak spotřebitelé, tak média. Porota složená z odborníků v oblasti gastronomie a marketingu, zástupců Ministerstva zemědělství a spotřebitelských časopisů letos zhodnotila 39 výrobků v šesti kategoriích.

„Vítězem Biopotravina roku 2009 se stal švestkový biodžem.“

Pro vítěze soutěže, pana Jiřího Kargera, který uspěl se svým švestkovým biodžemem, znamená cena odměnu za dlouholeté působení v oboru. „Začínal jsem v roce 1992, tedy v době, kdy BIO byl prakticky neznámý pojem,“ popisuje Karger své začátky. K přírodě a zdravému životnímu stylu měl vždy blízko, od 19 let je vegetariánem. V 80. letech se začal věnovat pěstování ovoce a dnes jeho firma Heliavita hospodaří na 25 hektarech. Zpočátku se zaměřoval pouze na prodej přírodně pěstovaného ovoce. Jenže čerstvé ovoce bez chemického ošetření nezůstává čerstvé dlouho, produkci musel co nejrychleji prodat a na další zpracování úrody nebyl čas ani prostředky.

Biopotraviny na Nazeleno.cz

   – Biopotraviny: co je dobré vědět před nákupem

   – Kolik stojí bio a kde nakupovat?

   – Výzkum: biopotraviny nejsou zdravější

   – Kolik biopotravin nakupují Češi a kde?

Zlom přišel díky spolupráci s firmou TopBio, která se dlouhodobě věnuje podpoře českých biofarmářů. Firma poskytla výrobní zázemí a postarala se o veškeré marketingové záležitosti, včetně distribuce výrobku do maloobchodů. Heliavita nabídla zákazníkům prvotřídní výrobek, který si mohou díky vysoké trvanlivosti dopřát po celý rok. Tato výhodná spolupráce dvou českých firem umožnila panu Kargerovi věnovat plnou pozornost kvalitě produktů a obchodní otázky přenechat zkušeným obchodníkům. Navíc se teď může pouštět do experimentů a tvorby nových výrobků.

Kvalita bioproduků a podpora českých biofarem

V prvních letech jsme naráželi na nepochopení a neznalost ze strany zákazníků. Přece jen šlo o něco nového, neznámého. Lidem ale naše výrobky chutnaly, ptali se, o co se jedná a postupně si naše džemy oblíbili,“ popisuje Karger své první zkušenosti. V počátcích svého podnikání se obešel bez jakýchkoliv státních podpor a dotací. Měl však podporu mnohem hodnotnější – početnou rodinu, která vždy stála za ním a, jak sám tvrdí, ani dnes by se bez její podpory neobešel. Vítězství v soutěži ho utvrdilo, že se vydal správnou cestou, proto v budoucnu plánuje vyrábět i další ovocné produkty – například ovocné mošty.

Jiří Karger, který v soutěži Biopotravina roku 2009 zvítězil se švestkovým džemem, přebírá cenu
Jiří Karger, který v soutěži Biopotravina roku 2009 zvítězil se švestkovým džemem, přebírá cenu

Stejného názoru je i Alexandra Ruberová, ředitelka společnosti TopBio. „Vítězství potvrzuje správnost naší strategie dlouhodobé podpory českých biofarmářů. Cestu vidíme ve společné tvorbě vysoce kvalitních bioproduktů a jejich úspěšném umísťování na trh,“ dodává Ruberová.

Oceněno bylo pečivo i masné biovýrobky

I letos bylo uděleno šest dílčích cen v jednotlivých kategoriích. V kategorii mlýnských a pekárenských výrobků zvítězil Žitné chrupky s česnekem a solí od firmy Antonín Kolinger ASON. Majitel pekárny zastává názor, že jenom bio, které znamená nepřítomnost chemikálií, nestačí – v jeho pekárně se dbá i na zásady zdravé výživy. V kategorii masa zvítězilo Biokuřecí maso z českých ekologických farem vyráběné společností Biopark. Tento produkt byl na našem trhu netrpělivě očekávaný, protože Česká republika musela ještě do nedávna biokuřata dovážet. 

V soutěži Biopotravina roku 2009 se utkalo 39 výrobků 
V soutěži Biopotravina roku 2009 se utkalo 39 výrobků 

V kategorii mléko a mléčné výrobky zvítězila AMÁLKA BIO smetana ke šlehání s 33% obsahem tuku. Produktová řady Amálka patří mezi zavedené značky značka mlékárny Lacrumu Velké Meziříčí. V kategorii bionápojů cenu převzala Rakytníková šťáva 100% od firmy Miloslav Košek – EKOPLANET. Porotě se líbil především využití pozitivních zdravotních účinků netradičního ovoce. V kategorii pochutin a ostatních výrobků se vítězem staly tofu nudličky Naturvia BIO tofu strips od firmy VETO ECO s.r.o., reprezentanta stále populárnějších výrobků ze sóji. Porota ocenila chuť i netradiční zpracování. A konečně vítězem kategorie výrobky z ovoce a zeleniny a současně vítězem absolutním se stal švestkový biodžem od společnosti Heliavita.

Jenom chuť biopotravin nestačí

Soutěž Biopotravina roku není jen zkouškou chuti a kvality. Kdo chce toto prestižní ocenění získat, musí nabídnout něco víc než jen prvotřídní biopotravinu, která splňuje přísná pravidla. Kvalita produktu a výtečná chuť jsou významnými, nikoliv ale jedinými kritérii, podle kterých porota výrobky hodnotí.

Absolutním vítězem soutěže Biopotravina roku 2009 se stal švestkový biodžem
Absolutním vítězem soutěže Biopotravina roku 2009 se stal švestkový biodžem

Podnikání v oboru biopotravin není snadné a konkurence levných „konvenčních“ potravin velká. Kdo se chce prosadit, musí přijít se zajímavým nápadem a umět ho dobře prodat. Porota proto hodnotila i „marketingová“ kritéria: originalitu výrobku, obchodní model, vztah k zákazníkům, ale třeba i vzhled obalu apod. Více než v jiných oborech platí, že kvalitní produkt dělá dobré jméno nejen sobě, ale i biopotravinám jako celku. Vítězný výrobek musí proto nad konkurencí vynikat po mnoha stránkách. Zákazníci (a s nimi i soutěžní porota) ocení, když potravina nabízí také nějaký příběh, který si s produktem mohou spojit a vědí, jakou cestou jídlo prošlo, než dorazilo na jejich stůl. Možná i to pomohlo letošnímu vítězi.

Související články

Tagy: Bio, Volný čas, Zdravá výživa, Biomóda, Biopotraviny

Komentáře ke článku

Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buďte první!

 

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií