Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Vitamin B - jak poznáte, že vám chybí?

Snažíte se dodržovat zdravý životní styl, ale přesto se potýkáte s nešvary, jako jsou ekzémy, akné či padání vlasů? Cítíte se unavení, často zapomínáte nebo nemůžete spát? Za všemi těmito problémy se může skrývat nedostatek některého vitaminu ze skupiny B.

25. 02. 2011 | Kateřina Samuelová

Ve zkratce:

Nedostatek vitaminu B se může skrývat za mnoha našimi zdravotními problémy. Jednoduchý test pomůže odhalit i vám, jestli spadáte do rizikové skupiny. Díky vhodné změně jídelníčku se pak můžete rozloučit s nepříjemnými aftami, ekzémy i padáním vlasů.

Vitaminy skupiny B, souhrnně nazývané jako B-komplex, jsou esenciální látky, které zajišťují správné fungování našeho organismu. V dnešní době se už prakticky nesetkáváme s tím, že by jeho nedostatek v organismu vyústil až v nechvalně proslulou nemoc beri beri, ale i tak může tento deficit řádně znepříjemnit život. Pokud si uvědomíte, který typ vitaminu B vám chybí a doplníte jej, můžete si ušetřit mnoho obtíží.

„Afty, ekzémy, padání vlasů, únava, špatná nálada, za tím vším se může skrývat nedostatek vitaminu B.“

Vitamínů označovaných písmenem B, existuje vícero typů. Každý má vliv na trochu jinou část lidského zdraví. Za nejdůležitější bývají označovány B2 (riboflavin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxin) a B12 (kobalamin). Společnou mají hlavně rozpustnost ve vodě. Díky tomu není riziko předávkování tak velké jako u jiných druhů vitamínů.

Na burákovém máslu lze poznat, zda vám chybí vitamin B6
Na burákovém máslu lze poznat, zda vám chybí vitamin B6

Udělejte si jednoduchý test

Pokud se potýkáte s některými zdravotními obtížemi či neodbytnými chutěmi, ale je vám nepříjemné strávit celý den v čekárně u lékaře a podstupovat řadu testů, můžete se pokusit sami zjistit, v čem je problém. Způsobů, jak odhalit, po kterém typu vitaminu vaše tělo hladoví, je celá řada. „Dr. J. M. Ellis vyvinul rychlý časný test, který má varovat před nedostatkem vitaminu B6 pyridoxinu. Natáhněte ruku dlaní vzhůru a snažte se ohnout dva poslední klouby prstů, až špičky prstů dosáhnou dlaně (to neznamená sevřená ruky v pěst, protože jsou ohnuty jen poslední klouby). Zkuste tento test na obou rukou. Pokud se špičky prstů nedotknou dlaně, je nedostatek vitaminu B6 pravděpodobný,“ radí E. Mindell ve své knize Vitaminová bible pro 21. století.

Pokud jste u testu neuspěli, je pravděpodobné, že se potýkáte s nedostatkem vitaminu B6, který se u mnoha jedinců projevuje v podobě aft či rozpraskaných koutků. Deficit se může podepsat také na vašem celkovém špatném rozpoložení, které vyúsťuje v nervozitu. Některé pacienty dokonce v noci budí úporné křeče v nohách, jiní se potýkají s tím, že jejich tělo zadržuje tekutiny. Řešení je jednoduché, buďto se můžete spolehnout na tablety anebo dodat tělu, co si žádá, přirozenější cestou.

Ořechy jsou výborným zdrojem vitamínu B6
Ořechy jsou výborným zdrojem vitamínu B6

Vitamin B6 se vyskytuje v mnoha potravinách. Milovníci masa si mohou zvýšit jeho hladinu prostřednictvím konzumace vepřového masa, ryb, jater a dalších vnitřností. Vegetariáni a příznivci lehčí stravy si mohou dopřát luštěniny, vejce, kapustu, mrkev, ořechy, celozrnný chléb anebo sušené kvasnice. Při přípravě pokrmů byste měli pamatovat na to, že během varu klesá množství obsaženého vitaminu B6.

Máte chutě na arašídy? Chybí vám zřejmě celý B-komplex

Snad každý zná lidovou moudrost babiček, které říkají, že pokud dítě či pes okusuje omítku, je to kvůli tomu, že mu chybí vápník. I když odborníci považují tento názor stále za sporný, zdá se, že některé chutě mohou vskutku napovědět o tom, co si naše tělo žádá, příkladem může být arašídová pomazánka. „Není překvapením, že patří mezi deset nejčastěji se vyskytujících naléhavých žádosti. Je velmi bohatým zdrojem vitaminu B-komplexu. Příčina této chutí může spočívat v nedostatečném příjmu tohoto vitaminu. Ale má to jeden háček - 50 g pomazánky, což je asi třetina šálku, poskytuje navíc i 284 kalorií, které znamenitě přispějí k zaoblení vašeho těla,“ konstatuje  E. Mindell ve své knize. V našich podmínkách sice není „burákové máslo“ tak populární, samotné arašídy však ano.

Nejdůležitější B vitamíny

Vitamín B2 (riboflavin) – Najdeme jej v mléku, luštěninách, obilninách či vejcích. Podporuje činnost enzymů důležitých pro látkovou výměnu.
Doporučená denní dávka: 1,5–1,7 mg

Vitamín B5 (kyselina pantotenová) – Vyskytuje se v zelenině, ovoci, ořechách, zrninách, semenech. Podporuje růst vlasů, nehtů, kloubních pouzder.
Doporučená denní dávka: 8 mg

Vitamin B6 (pyridoxin) – Najdeme jej v droždí, pšeničných klíčcích, zelenině, ovoci, ořechách, bramborách, luštěninách. Zvyšuje imunitu, vyživuje centrální nervový systém, působí preventivně proti oční chorobám a cukrovce. Podporuje dýchání buněk, práci nervů, svalů, žaludku.
Doporučená denní dávka: 1,6–1,8 mg

Vitamin B12 (kobalamin) – Výskyt v mléčných výrobcích, vejcích, játrech. Zabraňuje anémii, krevním chorobách, encefalii.
Doporučená denní dávka: 5 mg

Vitamin K (fylochinon) – Najdeme jej ve veškeré listové zelenině, obilovinách, luštěninách, ovoci, sýrech. Má význam pro krevní srážlivost. Jde o antikarcenogen.
Doporučená denní dávka: 100 ug

Využití B-komplexu je univerzální

Nedostatek B-komplexu se může na vašem těle podepsat v podobě ekzémů, akné, aftů ale i nespavosti, únavy a celkové nechuti k vykonávání fyzické aktivity. Někteří jedinci se také potýkají se zácpou. Asi nejjednodušším řešením je začít konzumovat klasický tabletový B-komplex či B-komplex forte. Doplnit si jej můžete ale i díky změně jídelníčku. Pokud si nechcete zničit linii kvůli mlsání arašídové pomazánky, začněte konzumovat více kvasnic, hroznů nebo ananasu. Zdrojem vitaminů jsou i pivovarské kvasnice, celozrnné obiloviny či sýry.  Výroba klasické „bílé“ mouky naopak mnohé B vitamíny ničí, což v kombinaci s nevhodnou stravou může i v dnešní době vést k nedostatku celého B-komplexu.

Vitamíny

B vitamíny se doporučuje užívat i při nadměrné psychické i fyzické zátěži. Hodí se i pro posilování imunity a je doplňujícím vitamínem pro léčbu velkého množství chorob. Vzhledem k snadné dostupnosti byste s jeho získáváním neměli být problém. Pokud analyzujete jeho nedostatek, stačí se zastavit v první lékárně nebo upravit jídelníček. Přestože se B vitamínů tělo snadno zbavuje, snažte se zejména při konzumaci umělých přípravků dodržovat doporučované denní dávky.

 


Související články

Tagy: Potraviny, Zdraví, Základní informace, Vitamíny, Zdravá výživa, Bio, Zdravá výživa, Alternativní medicína

Komentáře ke článku

Vitamíny řady BKarel28. 11. 2008 22:41
 

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií