fbpx

Elektromobily na českém trhu? Stále pestřejší nabídka!0

I v České republice si už konečně můžete pořídit elektromobil. A dokonce je i z čeho vybírat. Stále jde o poměrně drahou záležitost, ale cena úsporných aut poháněných elektřinou stále klesá.

Výhody elektromobilů jsou zjevné. Kromě provozu šetrného k životnímu prostředí, je to také velmi ekonomický provoz. Jízda s elektrickým autem je zkrátka levná. Nevýhodou je pak samozřejmě dojezd a zatím je řídká síť nabíjecích stanic. Po cesty na chalupu či nákupy je elektromobil ideální, pro časté cestování mezi Prahou, Brnem či Ostravou to ale zatím moc není. Slovo zatím je však na místě, vývoj jde stále kupředu a již za pár let může být všechno jinak.

Provoz elektromobilů – drahé auto, levná jízda

V Podle informací Pražské energetiky jsou celkové náklady na provoz elektromobilu srovnatelné s běžnými automobily. Do těchto nákladů se ale promítá i vyšší pořizovací cena samotného elektromobilu, spotřebu má elektrické auto daleko nižší.

Reklama

Běžný elektrický vůz spotřebuje na 100 km přibližně 13 kWh elektřiny. Při běžné sazbě elektřiny tedy 100 km vyjde na cca 59 Kč. Při využití výhodnějších tarifů lze však dosáhnout i nákladů 25 Kč/100 km. Běžný automobil se spalovacím motorem s průměrnou spotřebou 7 l/100 km ujede stejnou vzdálenost za cca 210 korun.

Elektromobily jsou zatím dražší než běžné vozy. To se ale může rychle změnit

I u nás už elektromobily přibývají

V ČR je již registrováno asi 300 elektromobilů. Dávno již je dostupný italský „prcek“ Tazzari Zero. Uveze sice maximálně dva lidi a stojí přes půl milionu, ale je to elektromobil se vším všudy. Nabízí i čtyři režimy jízdy – sportovní, běžný, spořivý a pro mokrou vozovku. Tyto autíčka dováží do ČR společnost 3E a ta u nás nabízí i elektromobil Think City. Jeho cena je ale přes 800 000 korun, a v konkurenci nově nabízených elektromobilů tak moc neobstojí.

Dále můžete mít vůz francouzsko-německé značky Mia Electric, který na první pohled působí trochu jako UFO. Netypické je třeba umístění volantu před prostředním ze tří předních sedaček i několik vyráběných délek, aby si každý vybral tu, která se mu nejlépe hodí. Je to zkrátka užitkové auto se vším všudy.

Elektromobil

Tazzari Zero byl jedním z prvních elektromobilů na českém trhu. Foto: autor

Škodovky na elektřinu

Příznivci mladoboleslavské značky sice netrpělivě čekají na první sériově vyráběný elektromobil, ale nemusí. Společnost EVC Group se zabývá přestavbami různých modelů této automobilky na elektrický pohon. Lze koupit Fabii, Roomster, Octavii, Yeti i Superb na elektřinu. Největší zájem je podle Martina Jahna z EVC Group o Roomster, který se vešel s cenou pod milion (805 486 Kč bez DPH). Více ekonomickou se pak jeví možnost přestavby Škody Fabie první generace za 395 000 Kč bez DPH.

Výrobce udává, že vůz ujede maximálně 200 km. Dojezd se však odvíjí od kapacity baterie, která je přímo úměrná ceně akumulátoru a tím i ceně celého vozu. Díky tomu, že jsou baterie ve spodní části vozu, zůstává zavazadlový prostor zachován.

Citroën a Peugeot: dvojčata bodují

První sériovým elektromobilem, který se v ČR začal prodávat, byl Citroën C-Zero. Malý vůz do města s pohonem na elektřinu navíc letos zlevnil téměř o 200 tisíc a dá se pořídit za 551 800 korun. Tento vůz pro čtyři osoby je ideální do města, kde na jedno dobití ujede více než sto kilometrů. Řízení takového auta má ale svá specifika. Například chybí spojka a brzda se používá jen při parkování. Při běžné jízdě auto brzdí motorem a tím také díky rekuperaci nabíjí zpět baterie.

Elektromobil může jezdit za 25 Kč na 100 km

Stejně tak si můžete koupit i Peugeot iOn nebo v zahraničí Mitsubishi iMEV (k nám se nedováží). Tyto tři vozy jsou de facto totožné, liší se jen logem výrobce na kapotě. Peugeot iOn je i díky partnerství s energetickou společností ČEZ zřejmě v ČR nejrozšířenější, prodávaly se zhruba dva měsíčně, v září ale automobilka přišla s akční nabídkou (cena pod 400 000 Kč bez DPH) a zájem prudce vzrost na 52 objednávek.

Elektromobil

Mia Electric  – nevšední designový elektromobil pro tři pasažéry. Foto: autor

V nebližší době Smart a Renault

V ČR již od loňského jara jezdí malé vozy Smart Ed, které vybraným organizacím půjčuje další energetický dodavatel E.On. Původně se hovořilo o tom, že tento vůz přijde do prodeje v druhé polovině letošního roku, to se ale zatím nestalo. Nicméně ještě více než měsíc do konce roku zbývá. Už se také ví, že prodávat se u nás bude druhá generace tohoto vozu za cenu okolo 600 000 korun. To není zrovna málo. Zatím je alespoň možné si smart za 679 korun na den vyzkoušet v autopůjčovně Sixt.

Zajímavý obchodní model razí Renault. Vůz Fluence Z. E. se prodává bez baterií, které je ale možné si pronajmout. Zejména v kombinaci s půjčovnou baterií Better Place je to skvělý koncept. Do ČR se měl tento elektromobil dostat v druhé polovině letošního roku. Z produkce Renaultu jsou v Evropě úspěšnější elektrická dodávka Kangoo ZE a levné elektrické vozítko Twizzy. Kdy se však i tyto vozy začnou prodávat v ČR, je ve hvězdách.

Nabíjecí stanice elektromobilů

Nabíjecí stanice vám elektromobil nabije za cca 2 hodiny. I v Česku se už objevují první nabíjecí stojany tak, kde to má největší smysl – na parkovištích supermarketů. Foto: autor

2013: Elektromobily Nissan a BMW

Příští rok lze očekávat na českém trhu se konečně objeví také světové auto roku 2011 Nissan LEAF, který po Evropě už roky jezdí. Dle zástupců značky je hlavním důvodem pro zpožděné uvedení vozu na český trh chybějící infrastruktura a vlažný postoj ze strany vlády i zákazníků. Na rozdíl od jiných států u nás žádné dotace na zakoupení ekologického vozu neexistují.

V příštím roce by chtěli první elektromobil představit i v BMW. Zatím tyto technologie zkouší v koncernovém Mini E, v ČR se však ani tento vůz koupit nedá. Podle automobilky bude první elektromobil BMW vozem, který prý „nastaví nová měřítka v segmentu vozů na elektřinu“. Necháme se tedy překvapit.

VW testuje Volkswagen Golf Blue-e-motion, elektrický pohon dostal i malý model Up!, nicméně o oficiálním prodeji elektromobilů VW v ČR se zatím nehovoří. Stejně tak Ford zatím prodává Ford Focus Electric jen doma v Americe… A třeba vozy Tesla se v ČR zřejmě nikdy prodávat nebudou.

Do situace na trhu však vedle zavedených automobilek možná promluví i méně známí výrobci, kteří mají také rozhodně co nabídnout. „Sám jsem vyzkoušel Citroen C-Zero a Peugeot iOn a byl jsem s nimi nadšen. Můj dream car je ale Fisker Karma,“ popisuje odborník na elektromobily Tomáš Studeník z analytické a konzultační společnosti TILI, která se zabývá dopravou a energetikou, svůj sen – elektrický sportovní vůz se špičkovými parametry a odpovídající cenou.

Autor: Redakce Nazeleno.cz